søndag 9. januar 2011

Kattens helbredende evner

Nå som jeg har vært hjemme i tre dager som en febervarm zombie og fortsatt er litt pjuskete har jeg tenkt over hvilken innvirkning Miss hadde på meg når jeg var syk, da hun levde. Det var jo like ille å være syk, men ikke så ille allikevel fordi det var en liten hårete ball etter meg uansett hvor jeg gikk. hun lå alltid på fanget eller ved siden av meg i senga, helst oppå meg...
Hun brukte sine helbredende evner flittig gjennom livet ved å være sammen med oss når vi var syke. Ikke var det vanskelig å benytte seg av det heller. Eneste som måtte til var å hente henne fra enn hun måtte befinne seg og gå å sette seg, eller legge seg. Miss ble liggende, så lenge hun ble kost med.
Det at katten har helbredende evner er jo egentlig noe gammelt.. jeg har jo sett mye på Animal Planet, og der har de hatt litt historiske deler i et program om katteraser. (Cats 101) Disse tingene har jeg prøvd å finne igjen på nett uten å lykkes, men noe fant jeg jo, og det var at i gamle egypt var katten hellig og straffen for å skade eller drepe en katt var døden. og når katten døde ble den mumifisert. de gamle egypterne trodde også katten kunne beskytte dem i mørket for onde ånderpå grunn av dens evne til å se i mørket. Katten var også et symbol på visdom og klokskap. men ingenting om de helbredende evnene de har snakket om på Animal Planet. som også skal være en del av det gamle egypt. De gamle grekerne trodde også på kattens helbredende evne.
Men de fleste som har katt vet jo at katten har en helbredende effekt på oss uten at vi ikke vet helt hvorfor. Mange tror det Har noe med malingen til katten og vibrasjonene som oppstår når den ligger på oss og maler. Jeg tror det kanskje bare er nærværet og at vi føler oss passet på, Og at katten føler en omsorg for oss når vi er syke og selvfølgelig varmen katten gir fra seg. Men om vi hadde følt den samme helbredende effekten om en hund hadde gjort det samme er jo ikke sikkert... kanskje tvilsomt også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar